loader image

Keresztury Dorka: Kassák Lajos a forradalmi tömegről – Máglyák énekelnek

Az első világháborút követő forradalmak Magyarországon  – az őszirózsás forradalom 1918-ban és a kommunista hatalomátvétel 1919 tavaszán  –  meghatározó szerepet játszottak Kassák Lajos életében, nagyban formálva gondolkodását és művészetét is. Bár a rövid életű rezsimekhez fűződő viszonya ambivalensnek mondható, közéleti szerepvállalása miatt a Tanácsköztársaság bukása után emigrációba kényszerült, ahonnan csak 1926 őszén térhetett haza. Az 1918-19-es eseményekkel  – csakúgy, mint a forradalmi eszmékkel  általában  – alkotói pályája különböző szakaszaiban, több alkalommal is számot vetett. A forradalmi időszak két legjelentősebb szépirodalmi feldolgozása a proletárdiktatúrának emléket állító Máglyák énekelne k (1920), valamint önéletrajzi regénye, az Egy ember élete , amelynek az 1930-as években íródott utolsó két kötete foglalkozik a Károlyi-forradalom és a Tanácsköztársaság eseményeivel. Kassák műveit olvasva feltűnő, hogy nem pusztán a forradalmakhoz való hozzáállása változott jelentősen az eltelt idővel, hanem az is, hogy miként gondolkodik egyén és tömeg, individualitás és kollektivitás viszonyairól. Jelen szövegválogatás első esszéjében ilyen kérdésfeltevésekből kiindulva vizsgálom a Máglyák énekelnek tömegábrázolását. A Tanácsköztársaság időszakát mámoros kollektív élményként megragadó eposzban maga a tömeg válik az elbeszélés hősévé, a forradalmat pedig a közösség egységbe kovácsolódásának és széthullásának történeteként beszéli el. A második esszében az Egy ember élete tömegképével foglalkozom. Kassák itt már jóval negatívabb fényben láttatja az eseményeket, a forradalmi tömeggel szemben pedig több alkalommal is kifejezetten éles kritikát fogalmaz meg, a tömegábrázolás során használt toposzok és retorika pedig helyenként egyenesen a korai tömeglélektani iskola gondolkodóit idézi meg. 

A két esszé előtanulmányként is olvasható a Kenderesy Annával közösen írt, A tömeg és metaforái. Tömegábrázolások az 1920-as évekbeli és a kortárs magyar irodalomban című könyvünk Kassák-fejezetéhez. 

A K 137650 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a KULT_K pályázati program finanszírozásában valósul meg.

Kassák Lajos a forradalmi tömegről (Máglyák énekelnek) 

A Máglyák énekelnek egyike az 1919-es proletárdiktatúra időszakáról megemlékező első műalkotásoknak: Kassák Lajos közvetlenül a Tanácsköztársaság bukása után kezdte el írni, és 1920-ban meg is jelent a Bécsi Magyar Kiadónál. A szerző egy helyütt  „tömegeposzként” hivatkozik a műre,1 nem véletlenül: a Máglyák énekelnek ugyanis egyetlen monumentális és kaotikus tömegjelenetként komponálja meg és tárja elénk a forradalmi időszakot. Egyénített, plasztikusan megformált szereplők helyett  – Fülöp László szavaival élve – „a torlódó események forgatagában és a látomásos képek rengetegében fel-felvillannak emberi arcok, áttűnésszerűen (vagy időnként vissza-visszatérve) megjelennek alakok, a tömegből kiváló figurák”, hogy aztán újra beleolvadjanak a forradalmi kavalkádba.2 Ennek a poétikai megoldásnak köszönhetően individuális szereplők helyett az eposz „voltaképpeni hőse az ország, a cselekvő közösség, a forradalom”.3 Kassák az 1919-es eseményekből a közös tapasztalatokat igyekezett megragadni, célja  – Bori Imre megfogalmazásában – „annak a kollektív élménynek a megéneklése, amely az embereket összefogta, amikor is a történelemnek egyszerre alanyai és tárgyai lettek, névtelenül és ezerarcúan”.4

Az expresszionista líra teljes eszköztárát felvonultató eposzra a végletekig hajtott érzelmi felfokozottság jellemző. A szövegen erősen érződik, hogy „[a]z élmény még perzselő forróságú, nagyon közeliek-elevenek az események, nemigen szüremkedhettek és nyugodhattak távolról szemlélhető emlékké”.5 A mű a konkrét történelmi események elbeszélése helyett – Standeisky Éva szavaival – elsősorban e két év „érzelemhullámzásának, szellemiségének” megidézésére,6 a tömeg szélsőségek között csapongó lelkiállapotának megjelenítésére összpontosít, a győzelem mámoros örömétől a bukást követő mély fájdalomig és gyászig.7 Ennek ellenére azonosíthatóak a forradalom egyes kiemelt jelentőségű epizódjai, amelyeket montázsszerűen, nagy időbeli kihagyásokkal illeszt egymás mellé a szerző.  A mű három szerkezeti egységre tagolódik: az első a készülődés időszakát mutatja be a forradalom kitöréséig, a második a proletárdiktatúrát, a harmadik pedig a forradalom leverését és a megtorlásokat. Az eposz voltaképpeni cselekménye, központi történése azonban a tömeg forradalmi szubjektummá alakulása, „eggyé kovácsolódása”, majd a megteremtődött egység tragikus széthullása. Az egyes megjelenített időszakokhoz ennek megfelelően a tömeg szerveződésének jól elhatárolható szakaszai rendelhetők. 

Kassák eposza a tömeg tagjait kezdetben bezárt és egymástól elválasztott állapotban ábrázolja: „Százlukú bérkaszárnyák megszámlálhatatlanul csukták magukba az embereket. / Mit várunk még? / Mikor? / Hogyan lesz?”8 A forradalom kitörése ahhoz a szimbolikus pillanathoz kötődik, amikor a vízként metaforizált tömeg hátrahagyja a magánélet színtereit, és birtokba veszi a köztereket: „Városok és faluk egyetlen gesztussal kiöntötték magukat az utcára.”9 A szöveg egy olyan állapotváltozást jelenít meg, amely során  – Elias Canetti terminusait kölcsönvéve – az intézmények és a társadalmat szabályozó szertartások által kordában tartott „zárt tömeg” váratlanul kitör a megszokott rend keretei közül, és „nyílt tömeggé” válik.10 Canetti azt hangsúlyozza, hogy míg a „zárt tömeg” tagjainak számát és struktúráját tekintve is konstans – az intézmények és azok terei nem hagyják növekedni, ugyanakkor szétszéledni sem –, addig a „nyílt tömeget” dinamizmus – állandó helyváltoztatás és létszámbeli gyarapodás – jellemzi, mivel csak az együttes mozgás és a folyamatos növekedés képes megteremteni az egységét és megakadályozni a felbomlását.11 Ezzel a megfigyeléssel összhangban a Máglyák énekelnek állandó mozgásban és növekedésben jeleníti meg az utcára kiáramló embersokaságot: „[…] a tömeg csak ment, hömpölygött. / Mintha önmagából szaporodott volna.”12

A Tanácsköztársaság időszakát elbeszélő második rész középpontjába Kassák az 1919-es május elsejei ünnepet helyezi, a proletárdiktatúra időszakát pedig ezzel a gesztussal egyetlen nagy tömegmámor-jelenetként mutatja be. Az egyébként is felfokozott kassáki versnyelv az utcákon hömpölygő emberáradat leírásánál szinte himnikus magasságokba emelkedik, és a belső nézőpontú leírás egyneműen pozitív érzéseket közvetít: „Ünnep! Ünnep! Ünnep! / S ekkor egyetlen vörös bandériummá tüzesedett a város. / Boltok ürességükre húzták a nehéz vaslepedőket. Kiáltások késeltek. / Kapuk öblögették a gáttalan embertengert. Senki se fázott és senki se volt éhes.13 A tömegben a többiek testi közelsége nem félelmet vagy viszolygást vált ki, hanem szolidaritást ébreszt: „Az emberek iránytalanul egymáshoz szorultak s téglaszínű arcukon ezüstöt remegett a veríték. Testvériség.”14 Még a tömeg sodrása is kifejezetten jó élményként körvonalazódik a résztvevők perspektívájából: „A tömeg melegen hozzájuk súrlódott és játszotta őket át a forgó tölcséreken az egyenesbe.”15 Kassák eposza olyasfajta tömegtapasztalatot rendel a forradalom csúcspontjaként, kiteljesedéseként ábrázolt május elsejei ünnephez, amely során  – Canetti tömegleírásával összhangban  – az érintéstől való viszolygás eltűnésével a társadalmi hierarchia is felbomlik, és mindenki egyenlőnek érzi magát a többiekkel.16 Ezt az élményt a szöveg az utcákon vonuló különböző társadalmi csoportokat egymás mellé rendelő, horizontális viszonyt kifejező hosszú felsorolással is érzékelteti: „Jöttek az irodák és múzeumok sápkóros hivatalnokai. / Jöttek a kefekötők és a füttyel táplálkozó szobafestők. / Jöttek a bányák embervakondjai s a vizek emberpatkányai. / Jöttek a gyárak monstrumai s a hímző műhelyek vérszegény lányai. / Jöttek szörnyű kultúriszonyukkal a moziszínészek. […]”17

A társadalmi hierarchia átmeneti megszűnése mellett a Máglyák énekelnek által körvonalazott forradalmi tömegtapasztalat lényeges eleme az összetartozás megélése, amelyet a szöveg metaforák segítségével ragad meg.18 Az ünnep tetőpontján az embertömeg egyetlen kollektív testté olvad össze, a közösség tagjainak szinkronizálódása pedig az együttes mozgás és ének közvetítésével történik meg. Az eggyé válás folyamatát különböző állatmetaforák segítségével ábrázolja a szöveg: „[..A] tömegek megsokszorozva hangyásodtak a vörös zászlók alatt. […] A tanácsház erkélyéről, acéltüdejű kürtösök a testvériség himnuszát teregették egy százezer fejű kígyó felé. Aki jött, jött hepehupásan és véres zászlótüskékkel a testében. / Utcák élén roppant gipszfigurákba fagyott a munka lendülete. / De a rengeteg kígyó csak jött és elnyúlt, mint a fölkelt tészta és összeugrott, mint az elszabadult gumi. / És az ő testében jött a város százezer fejű élete.”19 Míg a „hangyásodás” képe kaotikusan, iránytalanul nyüzsgő sokaságra enged asszociálni, a „százezer fejű kígyó” már egyetlen élőlényként, egységes cselekvőként láttatja a forradalmi tömeget. A Máglyák énekelnek az ünnep csúcspontját szinte vallási extázisként jeleníti meg,20 amikor „[i]degenek istenülten összeölelkeztek”, „egyetlen orgonás szájon tízezrek énekelték a boldog hitüket”, miközben „[a]z öröm hulláma” úgy terült szét, „mint a tavaszból hímzett köntös”,21 és glóriás angyalseregként ábrázolt gyerekcsapatok táncolnak mindenütt.22

A tömegmámor drámai hirtelenséggel csap át tömegpánikba a forradalom bukását követő véres megtorlásokat ábrázoló harmadik részben. A szöveg továbbra is tömegjelenetekkel operál – ezúttal a darutollasok elől menekülők seregeit és a megkínzottak csoportjait látjuk a színen –, azonban Kassák érzékenyen ábrázolja a tömeg kohéziójában végbemenő változást.  A forradalom leverése a kollektív test meggyilkolásaként  képeződik le: „Elérkezett a leszámolás órája. / Mintha száz helyen egyszerre késelték volna meg, fölordított a vörös város: / Ellenforradalom!”23 A fehérterror hatására az embereket összetartó és eggyé kovácsoló szolidaritás megszűnik, és a szöveg az ellentmondást emeli ki a tömegesség és az egyének magukra maradottsága között:  „Mintha egy túlzsúfolt bura alatt történne minden. S az embereket mégis kilelte a hideg a magányosság érzésétől. Utcák szétestek az ürességben.”24 Kassák leírása szerint tehát a vészhelyzet a szolidaritás és a testvériesség kioltódásával járt együtt, és – Elias Canetti megállapításaival összhangban – a tömegpánikot olyan jelenségként körvonalazza, amely felbontja a tömeg egységét: hirtelen mindenki visszazuhan az individualitásába, és a saját életéért küzd, ha kell, a többiek ellenében is.25 A Máglyák énekelnek az ellenforradalom időszakát általános dehumanizációként, az állatias kegyetlenség elszabadulásaként és az emberi méltóságtól való megfosztatottság állapotaként jeleníti meg. A darutollasok uralmának kiszolgáltatottakat „megrémült emberállatokként”,26 írja le, akik „[l]eborultak az utcák fertőzött köveire s szinte állati torokkal sírtak”,27 „patkányosan” menekülni igyekeztek,28 vagy éppen nyomorult módon „összebirkásodtak”29. Az ellenforradalmi csapatok pedig mint az ártatlanokat üldöző, „vigyorgó emberkutyák”,30 „fölingerelt embersakálok”31 vagy mint az ország húsában nyüzsgő férgek lépnek színre.32

A szövegben az ellenforradalom időszakából kizárólag a brutális, animális erőszak jelenetei emelkednek ki,33 a proletárdiktatúra ábrázolásánál ellenben csak néhány utalás erejéig jelenik meg a forradalmat kísérő erőszak, mi több, a mű a kollektív, békés ünneplést teszi meg a kor emblémájává. Kassák szolidaritását jelzi, hogy a (proletár)forradalmi tömeget választja hősének, és a Tanácsköztársaság időszakához egyfajta mámoros tömegtapasztalatot, az egyenlőség és az összetartozás megélésének lehetőségét kapcsolja. Mindez arra enged következtetni, hogy az író 1920-ban közösséget vállalt és erősen azonosult a forradalom ügyével.

A K 137650 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a KULT_K pályázati program finanszírozásában valósul meg.

Lábjegyzetek

  1. Kassák Lajos: Az izmusok története. Budapest, Magvető, 1972, 269. o.
  2. Fülöp László: A forradalom eposza. In: Alföld 1969/3, 84. o.
  3. Fülöp: A forradalom eposza, 84. o.
  4. Bori Imre: Kassák Lajos, az író. In: uő – Körner Éva: Kassák irodalma és festészete. Budapest, Magvető, 1988, 86. o.
  5. Fülöp: A forradalom eposza, 81. o.
  6. Standeisky Éva: Avantgárd politikai költészet. In: Élet és Irodalom 2012/39, 13. o. Ehhez ld. még Fülöp: A forradalom eposza, 83. o.
  7. Bár a recepcióban találhatóak Kassák tömegeposzát magasra értékelő kritikák is, mégis mintha túlsúlyban lennének azok a vélemények, amelyek a szerző gyengébb művei közé sorolják, és a hibáit hangsúlyozzák. A kritikusok rendszerint a cselekmény kidolgozatlanságát, a szereplők sematikusságát, valamint az érzelmi felfokozottságot közvetítő expresszionista stíluseszközök már-már parodisztikus túlhajtását emelik ki, amely modorossá, ugyanakkor egyhangúvá teszi a szöveget. Vö. Rónay György: Kassák Lajos alkotásai és vallomásai tükrében. Budapest, Szépirodalmi, 1971, 154. o.; Aczél Géza: Kassák Lajos. Budapest, Akadémiai, 1999, 68–69. o., 72–73. o.; Seregi Tamás: „én láttam párist és nem láttam semmit.” A ló meghal a madarak kirepülnek helye a költői életműben. In: uő: Jövőbe szédülő lendülettel. Avantgárd és kultúra. Budapest, Prae, 2021, 43. o.; Fülöp: A forradalom eposza, 85–86. o. Komlós Aladár kritikája már 1927-ben kijelöli a recepció alapvonalait: „[…e] történetben sem történéseket, sem alakokat nem látunk […], csak hangulatok váltakozását. Ilyenformán ezek a hangulatok nem is mozgó, forradalmat élő emberekben vannak, hanem valahogy a levegőben lógnak. És még ezek a hangulatok sem kellően differenciáltak: csupa föl-meg-le az egész. Egyszer jól megy, másszor rosszul.” Továbbá: „[…A]z állandó felajzottság, ez a modulációk nélküli, egyforma hangmagasság, a mondatoknak szerkezetben, sőt szinte terjedelemben is körülbelül egyenlő volta fárasztóan hat. Részletekben csupa gyöngyszem ez a könyv, de egészében sivatag. Gyöngyszem-sivatag. Unalmas könyv.” Komlós Aladár: A költő Kassák. Nyugat, 1927/17, 342. o.
  8. Kassák: Máglyák énekelnek, 16. o.
  9. Kassák: Máglyák énekelnek, 24. o.
  10. Elias Canetti: Tömeg és hatalom. Ford. Bor Ambrus. Budapest, Európa, 1991, 14–15. o.
  11. Canetti: Tömeg és hatalom, 15. o.
  12. Kassák: Máglyák énekelnek, 23. o.
  13. Kassák: Máglyák énekelnek, 40–41. o.
  14. Kassák: Máglyák énekelnek, 41. o.
  15. Kassák: Máglyák énekelnek, 46. o.
  16. Elias Canetti a tömeghelyzetek lényegi jellegzetességeként határozza meg, hogy az – antropológiai konstansnak tekintett – érintésundor felszámolódik, amely együtt jár az emberi érintkezést a hétköznapokban meghatározó hierarchia átmeneti megszűnésével, lehetőséget nyújtva az egyenlőség megélésére. Canetti: Tömeg és hatalom, 14–17. o.
  17. Kassák: Máglyák énekelnek, 42. o.
  18. Elias Canetti és Hans Ulrich Gumbrecht is elemzi a mozgás és a ritmus szerepét a tömeg összehangolódásában, ehhez lásd Canetti: Tömeg és hatalom, 15. o., 30–33. o., továbbá Hans Ulrich Gumbrecht: Tömeg a stadionban. Ford. Csécsei Dorottya. In: uő: Szépség a sportban / Tömeg a stadionban, Budapest, Kijárat, 2022, 222–223. o.
  19. Kassák: Máglyák énekelnek, 41–42. o.
  20. Már maga a kollektív testté válás gondolata is vallási áthallásokat mozgat, ehhez a tömeg vonatkozásában lásd Gumbrecht: Tömeg a stadionban, 225–226. o.
  21. Kassák: Máglyák énekelnek, 44–45. o.
  22. Kassák: Máglyák énekelnek, 46. o., továbbá egy korábbi szöveghelyen: 32–33. o.
  23. Kassák: Máglyák énekelnek, 58–59. o.
  24. Kassák: Máglyák énekelnek, 76. o.
  25. A tömegpánik jelenségének elemzéséhez lásd Canetti: Tömeg és hatalom, 25–27. o.
  26. Kassák: Máglyák énekelnek, 73. o.
  27. Kassák: Máglyák énekelnek, 78. o.
  28. Kassák: Máglyák énekelnek, 89–90. o.
  29. Kassák: Máglyák énekelnek, 74. o.
  30. Kassák: Máglyák énekelnek, 89–90. o.
  31. Kassák: Máglyák énekelnek, 81. o.
  32. Kassák: Máglyák énekelnek, 34. o., 60. o.
  33. Deréky Pál mutat rá, hogy milyen mértékű túlsúlyban vannak a szövegben az erőszakos megtorlást ábrázoló jelenetek. A Máglyák énekelnek csaknem felét – a hozzávetőlegesen 3000 sorból nagyjából 1300-at – „a brutalitás, a kínzás, a megnyomorítás részletes, szinte naturalista leírása” teszi ki, amelyet az ellenforradalom során követtek el. Deréky Pál: A vasbetontorony költői. Magyar avantgárd költészet a 20. század második és harmadik évtizedében. Budapest, Argumentum, 1992, 76. o.

További olvasnivalók

Tömeg 1920/2020

Keresztury Dorka: Kassák Lajos a forradalmi tömegről – Egy ember élete

„Mind a Károlyi-forradalom, mind a kommunista hatalomátvétel leírásánál nyomatékos például, hogy maga az elbeszélő is ott volt az események forgatagában az utcákon, és a tömeggel együtt élte át a történéseket. Ugyanakkor rendre arra is nagy hangsúly kerül, hogy ő maga – a többiekkel ellentétben – a kezdetektől reflexív és kritikus módon viszonyult az eseményekhez.” (Keresztury Dorka írása)

Elolvasom »
Tömeg 1920/2020

K. Horváth Zsolt: A gyermek, a hisztérikus nő és a despota. Turnowksy Sándor nézetei a tömegről

„Ami Turnowsky beállítódásában előremutató, az a tömeg felfogásának pozitív értékelése, amely minden bizonnyal a két háború közötti munkásmozgalmi tapasztalatokból, valamint a munkások között elvégzett szociográfiai kutatásaiból táplálkozik. Azonban empirikus vizsgálatait nem köti össze társadalomkritikai tevékenységével…” (K. Horváth Zsolt írása)

Elolvasom »