loader image

Keskeny András: Post Cinema – Bevezető előadás 3.

A mozi utáni filmről és moziról szóló diszkurzus gyökerei az ezredforduló környékéig nyúlnak vissza, ám maga a post-cinema kifejezés először Steven Shaviro Post Cinematic Affect (2010) című könyve kapcsán robbant be a köztudatba. A kifejezés ezután rendre elkezdett felbukkanni különféle angolnyelvű szakfolyóiratok cikkeiben, az évtized végére pedig használatának diskurzussá sűrűsödéséről lehet beszélni, amennyiben olyan tanulmánykötetek mint Shane Denson és Julia Leyda Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film (2016) és José Moure és Dominique Chateau Post-cinema: Cinema in the Post-art Era (2020) megpróbálják áttekinteni a mozi utáni korszakban felvetődő problémák körét, és az ezzel kapcsolatos elméleti pozíciókat.

YouTube-videós hivatkozások az előadásban:

Két kiragadott példa a klasszikus filmes szabályrendszer, a tér-idő ábrázolás realisztikus konvenció rendszerének megbontására az ezredforduló után:

   • Bullet Time and The Matrix  

   • Paranormal Activity 2 | OFFICIAL trai…  

Tillman József gondolatai a MOME média design videóján a kortárs digitális médiakultúra és a cirkuláció rendszeralkotó problémájáról (amikor a hangfelvétel legvégén Tillmanra hivatkozom, akkor Tillman Józsefre és erre a videóra hivatkozom):

   • /watch?v=Tendenciák  

Vinzenz Hediger szerint két stratégia létezik az audiovizuális kultúrában a globális piacon való áttörésre:

– minden kultúrális specifikum eltüntetése:    • Billie Eilish – when the party’s over…  

– vagy a nemzeti, vallási, helyi, lokális jellegzetességek kihangsúlyozása:    • M.I.A. – Bad Girls  

(vö. Malte Hagener, Vinzenz Hediger, Alena Strohmaier: Introduction. Like Water. On the Re-Configurations of the Cinema in the Age of Digital Networks in uö.: The State of Post-Cinema. Tracing the Moving Image in the Age of Digital Dissemination. Macmillan: Palgrave, 2016.)

További olvasnivalók

Mozgókép

A színre vitt privát lét (Bódy Gábor, Infermental)

Az előadás elhangzott a Magyar Filmtudományi Társaság „Saját bőrében” – Énképek és identitások mozgóképen – A személyes érintettségre alapozott közösségiség/részvételi filmkészítés című konferenciáján 2023. nov. 3-án Egerben.

Elolvasom »
Mozgókép

A  Filmszem  filmkultúratudományi folyóirat “Hiperkulturalitás a kortárs YouTube-videóklip produkciókban” című tematikus lapszámának bemutatója 

A  Filmszem most bemutatásra kerülő 2022/nyári száma a kurzus műhelymunkájának kutatási eredményeit tartalmazza. A lapszámot bemutató kerekasztal beszélgetésen Farkas György, a lap főszerkesztőjének moderálásában Dr. Oross Dániel ifjúságpolitológiai kutató, Szapora Márk esztéta, a Laokoón folyóirat főszerkesztője és Keskeny András kultúratudományi kutató, a kurzus óraadója, a lapszám szerkesztője beszélgetnek a témáról. 

Elolvasom »